szolo_0

10 szuper őszi immunerősítő étel:

 

Szőlő: Vitaminok közül béta karotin-, B1- és a B2- és C- K-vitamin-, folsav- és biotin található meg benne. Az ásványi anyagok közül sok foszfort, káliumot, magnéziumot éscinket tartalmaz. A sötét színű szőlő fajták sok flavonoidot is tartalmaz. A bioflavonoidok kifejezett gyulladáscsökkentő, immunerősítő tulajdonsággal rendelkeznek, és védik a szervezetet a szabadgyökök okozta sejtkárosodások ellen. A szőlő természetes növényi anyaga a resveratrol, ami a szőlőt a gombás fertőzések ellen védi, de közvetlenül befolyásolja a szívizomzat sejtjeit, ugyanis gátolja azt a hormont, amelyet a magas vérnyomás és a szívbetegségek egyik okozójának tartanak. Számos nemzetközi tanulmány alátámasztja, hogy a resveratrol kiváló daganatellenes szer a prosztata, tüdő, máj és mellrák esetén. A héjban található anyag, a saponin, képes megkötni a koleszterint és megakadályozza annak felszívódását, valamint csökkenti a gyulladásos folyamatokat.

 

Szilva: gazdag ásványi anyagokban (kálium, vas, magnézium), B2-, és C-vitaminban. A héja nagyon gazdag élelmi rostokban. Inulint is tartalmaz, mely prebiotikumként táplálja a hasznos probiotikus bélbaktériumokat, s mint tudjuk az ép bélflóra az immunrendszer egyik alappillére. A növényi antioxidánsok közül antocián színanyagokat és flavonoidokat; rutint és quercetint tartalmaz jelentősebb mennyiségben. Ezeknek a flavonoidoknak köszönhetően javítja a szervezet ellenálló- képességet, véd a szív- és érrendszeri megbetegedésekkel szemben. Antioxidáns fenoljai (klorogénsavak) semlegesítik a szabadgyököket, ezáltal védik a sejtfalat. A reggel, éhgyomorra elfogyasztott friss szilva, vagy vízben áztatott aszalt szilva a legjobb ellenszere a székrekedésnek, mivel rengeteg élelmi rostot tartalmaz.

 

Alma: B1, B2, B6-vitaminokat, folsavat, C-vitamint, kalciumot, vasat, magnéziumot,foszfort, káliumot, és cinket tartalmaz. Az alma értékes rostanyaga a pektin, ami javítja az emésztést, és béltisztító hatású. Rostanyagai a héjában találhatók, ezért miután gondosan megmostad, egészben fogyaszd. Segíthet a koleszterin-szint csökkentésében, és a nehézfémek kiürítésében is. Ahogy a népi mondás is tartja, „Napi egy alma, az orvost távol tartja”.

 

Őszibarack: A-, és C-vitamin, béta karotin forrás, így kiváló antioxidánsnak számít, erősíti a szervezetet. Kalciumot, magnéziumot, szelént és cinket is tartalmaz. Boron tartalmánakköszönhetjük különleges adottságát: emeli, és kiegyensúlyozza a férfi- és a nőihormon-szintet. Tisztítja a húgyutakat, vizelethajtó. Kúraszerűen fogyasztva a gyümölcsöt vagy a levét, hozzásegíti szervezetünket, hogy megszabaduljon a felgyülemlett folyadéktól. Szépíti, fiatalítja a bőrt. Az idegrendszerre is jó hatással van, oldja a szorongást, csökkenti az idegességet.

Körte: A körte kis mennyiségben B1-, B2-, B3-, B5-, B6-vitaminokat, folsavat, C-vitamint, kalciumot, vasat, magnéziumot, foszfort, káliumot, és cinket tartalmaz. Jótékony hatású gyulladásos megbetegedések esetén. Használják gyomor-, és bélhurut esetén, emésztési zavarokra, reumatikus fájdalmakra. Salaktalanító, méregtelenítő hatású is, így segít megszabadulni a méreganyagoktól, amik gyengíthetik a szervezetet.

 

Mandula: A mandulában rengeteg hasznos tápanyag található. Vitaminokközül B1-, B2- és B6- és E-vitamint tartalmaz. Ásványi anyagokból 100 g mandula: 252 mg kalciumot, 835 mg káliumot, 170 mg magnéziumot, 441 mg foszfort, és 15 mg vasat tartalmaz. Mangán és cink tartalma is jelentős!

 

Paprika: 100 g paprika kb. 180 mg C-vitamint tartalmaz. A C-vitamin pedig az egyiklegjelentősebb immunrendszer erősítő, ráadásul érdemes nagy mennyiségben fogyasztani.

 

Cukkíni: Energiatartalma alacsony, B1-, B2-, B3-, C-vitaminokat, béta-karotint tartalmaz,valamint kálium, kalcium, magnézium, foszfor, mangán, cink is található benne. A cukkíniben lévő nyákszerű, kesernyés anyag fokozza a bélműködést. Hozzájárul a csontok épségének megőrzéséhez.

 

Fejes káposzta: B1, B2, B3-, B6, B7-vitaminokat, folsavat, C-vitamint, kálium,magnézium, nátrium, vas, jód. Rostokban bővelkedik, ezért segíti az emésztést. A népi gyógyászatban is sokoldalúan használták: a sebre tett levelek gyulladáscsökkentő, fájdalomcsillapító hatásúak. Serkenti az immunrendszert, rendszeres fogyasztásával megelőzhető a szorulás, csökkenthető a vastagbélrák kialakulásának veszélye.

 

Fokhagyma: Ennek a régóta ismert gyógyhatású fűszernövénynek számos előnyös hatása vanszervezetünkre. Miközben javítja a szív és az érrendszer működését, antibiotikus és emésztést elősegítő hatású, továbbá védelmet nyújt a rákkeltő anyagokkal szemben. Több mint 200-féle biológiailag aktív anyagot – vitamint, ásványi anyagot, aminosavat és enzimet — tartalmaz. Biokémiailag a legaktívabb közülük a több mint 70-féle kéntartalmú vegyület. A fokhagyma fő hatóanyaga az erőteljes antibiotikus hatású allicin, amely emésztés közben az allináz enzim hatására keletkezik a növényben lévő allinból. Csökkenti a vérben a káros koleszterin (LDL) szintjét, miközben növeli a ,jó” koleszterin (HDL) arányát, ezzel is akadályozva az érelmeszesedést. Értágító, vérnyomáscsökkentő hatása is bizonyított (metíl-allil-triszulfid). A fokhagyma értágító hatása főleg az agy, a szem és a láb szívtől távol eső, szűkült erein, az úgynevezett perifériás ereken érvényesül. Emiatt jótékony hatású bizonyos típusú fejfájás esetén. A tápcsatorna fertőzéseire (hasmenés, bélhurut) ugyancsak jó hatással lehet. Csökkenti a vastagbélrák előfordulásának valószínűségét.